AjankohtaistaYritystarinat

Yritys työpaikaksi pienellä riskillä

”Laukkuluukkua” Parkanon keskustassa pitävä Katja Katajisto päätyi laittamaan putiikin pystyyn mietittyään, mitä haluaisi tehdä ja mitä Parkanosta ei saa. Hän aloitti varovasti pop up -myymälällä joulusesongissa ja jatkaa nyt luottaen siihen, että kevät- ja kesäkausi vilkastuttavat kauppaa entisestään.

Katajisto on luonut itselleen työpaikan aiemman osaamisensa ja omien vahvuuksiensa perustalle niin, ettei ottanut mitään isoja riskejä. Hän naurahtaa tekevänsä kauppaa rennolla meiningillä ja ilman pakkomyyntiä.

– Olen aiemmin myynyt laukkuja ja esimerkiksi pyyheliinoja kotikutsuilla. Vuonna 2011 laukkukutsut olivat uusi ja innostava juttu, mutta nyt niiden aika on ohi. Olen siis aina kulkenut asiakkaiden perässä. Nyt halusin kokeilla, tulevatko asiakkaat minun luokseni. Jo lähettiaikoinani, noin 14 vuoden ajan, nautin aina ihmisten kohtaamisesta. Haluan tuottaa ihmisille mielihyvää, hän juttelee.

Muiden yrittäjien kanssa Katajisto ei halunnut lähteä kilpailemaan. Siksi hän mietti tarkkaan, miten voisi tuoda parkanolaisille ja Parkanossa asioiville lisää valinnanvaraa. Hän päätyi laukkuihin, joita tilaa Englannista ja Ranskasta. Reppulaukut tulevat Italiasta.

Laukkujen ohesta putiikin hyllyiltä löytyvät myös esimerkiksi tavallista isommat kylpypyyhkeet, jollaisia ei yleensä kaupoista löydy. Katajisto toivookin ihmisten rohkaistuvan ovesta sisään ihmettelemään, mitä kaikkea voi pieneenkin putiikkiin mahtua.

– Laukkujen piti olla päätuote, mutta vähitellen myös vaatteita on tullut valikoimaan. Ne tuntuvat kovasti kiinnostavan asiakkaita. Mietin myös koko ajan vähän uutta ja erilaista myyntiin. Tästä hyvänä esimerkkinä ovat Klipsutin, koirien kylpyviitat sekä vähän erilaiset sateenvarjot.

”Laukkuluukku” löytyy Parkanontien varrelta, torin kulmalta, sillä Katajisto halusi nimenomaan mukaan elävöittämään Parkanon ”vanhaa keskustaa”.